یادداشتی به قلم پویا محسنی

تاثیرات متقابل توسعه و رسانه/ رگی که در حمام فین زده شد، اصلاحاتی که نمرد!

شاید حکایت توسعه و پیشرفت و نقش متقابل مطبوعات در ابتدا و رسانه در حال حاضر به اوایل دوره ناصرالدین شاه قاجار و انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه که برای همین منظور توسط امیرکبیر تاسیس شده بود برگردد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تاثیرات متقابل توسعه و رسانه/ رگی که در حمام فین زده شد، اصلاحاتی که نمرد!

به گزارش گروه فرهنگ، هنر و رسانه پایگاه خبری گفتمان فارس، «پویا محسنی» در یادداشتی به عنوان «تاثیرات متقابل توسعه و رسانه/ رگی که در حمام فین زده شد، اصلاحاتی که نمرد! » به پایگاه خبری گفتمان فارس آورده است؛

شاید حکایت توسعه و پیشرفت و نقش متقابل مطبوعات در ابتدا و رسانه در حال حاضر به اوایل دوره ناصرالدین شاه قاجار و انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه که برای همین منظور توسط امیرکبیر تاسیس شده بود برگردد.

هر چند که این دوران به کمتر از سه سال انجامید و در حمام فین رگ آن توسط حاج علی خان حاجب الدوله زده شد ولی در کمتر از بیست سال بعد از آن واقعه، انتشار وقایع اتفاقیه توسط اعتماد السطنه پسر قاتل امیر کبیر و اصلاحات و توسعه بود که نشان می‌داد شاید رگ را بتوان زد ولی نمی توان از گسترش آگاهی جلوگیری کرد و اصلاحات نمی‌میرد.

با گذشت نزدیک ۱۳۵ سال از آن روزها شاید لازم باشد مجددا به راه رفته و نرفته و مسوولیت و نقش متقابل هر دو نگاهی داشته باشیم.

در حال حاضر مطبوعات و رسانه حتی با یک دهه قبل خود هم قابل مقایسه نیست و اثر گذاری آن هم. امکانات جدید که هم فرصت است و هم تهدید رسانه ها و روزنامه ها و مجلات ما را در بر گرفته است، در صورتی که باید از خود پرسید آیا برای این وضعیت خود را آماده کرده ایم یا نه؟ شاید بی‌راه نباشد این جمله که اگر اینترنت و بسترهای نوظهور را از خیلی ها بگیریم دیگر نه فعال رسانه ای می ماند نه فرهنگی و نه حتی سیاسی !

وقتی در اوسط قاجار در زمان امیرکبیر مطبوعات شکل گرفت، دارالفنون راه افتاد و در زمینه های بهداشت و سلامت و در نظام اصلاحاتی انجام شد در ابتدا با مقاومت روبرو شد ولی کم کم جامعه پذیرفت و حتی احساس نیاز کرد.

حکایت مطبوعات در دهه های قبل و رسانه در حال حاضر هم شبیه همان دوران است، با این تفاوت که سرعت تغییرات و گسترش اطلاعات و امکانات از ظرفیت فهم خود ما متولیان هم جلوتر است.

شاید بیست سال قبل در مطبوعات ما توجه به مخاطب بیشتر از الان بوده ولی با همان روش ها و فرمان قرار است مخاطب را جذب کنیم، آیا امکان پذیر است؟

رک و شفاف هر چند تلخ بگوییم که توجه به فرهنگ و رسانه در همه این سالها شعاری بیش نبوده است، اولویت فرهنگ نبوده و نیست.

چند روز قبل در صندوقچه ام کتابی از مجموعه یادداشت های یک سردبیر در نشریه ای را میدیم، چاپ دوم و تیراژ سه هزار نسخه در بهار ۷۹ آیا خود آن یادداشت ها و کتاب اکنون آنقدر مخاطب دارد؟

فضای جدید و تکنولوژی یک فرصت است چرا که اگر همان مطالب درست از بسترهای جدید استفاده کند به تیراژ چند صد برابر خواهد رسید.

رسانه های که با فضای های جدید، با باید ها و نباید های آن خود را وفق داده اند با افزایش مخاطب روبرو شده اند.

اما مشکل کجاست که دیدگاه سنتی هنوز هم حکمران است؟ شاید در کنار سواد و دانش بسترهای جدید و نو، احتیاج به باز تعریف معنای خبرنویس، خبرنگار، روزنامه نگار و منتقد و کارشناس و فعال و مدیر رسانه قابل انکار نیست چرا که رسانه به دلیل جذابیت آن و تکنولوژی های نوظهور تمام قد در این عرصه مورد توجه است ولی سواد استفاده از آن را هنوز نداریم !

بدون شک توسعه و رسانه رابطه مستقیم به همدیگر دارند، ولی رسانه ای که تاثیر گذار نباشد و مخاطب نداشته باشد را می‌توان یک ستون دموکراسی و توسعه دانست یا خیر؟

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها