رویکرد بازاریابی شرکت ملی پست؛

خلق سرویس‌های جدید با شناسایی رفتار مشتریان

سرپرست اداره کل بازاریابی و فروش شرکت ملی پست گفت: بازاریابی مبتنی بر داده، همکاری با شرکای تجاری، نوآوری مداوم و توجه به نیازهای نسل جدید از رویکرد های کلیدی اداره کل بازاریابی برای دستیابی به اهداف تعیین شده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر خلق سرویس‌های جدید با شناسایی رفتار مشتریان

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، فرهاد محمدی با بیان این مطلب، طی مصاحبه‌ای به تشریح برنامه‌های جدید حوزه بازاریابی پرداخت، مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

-برنامه شما برای تحقق سهم پست از بازار خدمات پستی چیست؟

با ظهور فناوری‌های تحول آفرین از جمله هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، بلاکچین، کلان داده، اینترنت اشیا و ... بی‌تردید آینده شرکت های پستی به توسعه تجارت الکترونیک و آینده تجارت الکترونیک به توسعه شبکه‌های توزیع وابسته است.

در حوزه تجارت الکترونیک بین الملل(کراس بوردر ایکامرس) با پیگیری‌های صورت گرفته از گمرک امانات پستی و بر اساس قراردادی که با بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران منعقد شده، ارسال مرسولات این پلتفرم از مبدا در فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) به مقصد کشور روسیه آغاز شده است.

چیزی که بسیار حائز اهمیت است برقراری توازن در ارایه خدمات پستی به مشتریان سنتی و نسل های جدید(نسل Z و آلفا) است. در بخش تحقیقات بازار در تلاش هستیم تا عادات رفتاری و شخصیتی مشتریان به‌ویژه نسل‌های جدید را شناسایی کرده و خدمات و سرویس‌های خود را بر اساس نیاز آنان تعریف و شخصی سازی کنیم.

دیگر برنامه‌های ما در اداره کل بازاریابی و فروش، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه ایجاد و ارایه خدمات ارزش افزوده در ابتدا و انتهای مسیر است. استفاده از ظرفیت شرکت‌های فعال در زمینه خدمات مالی (فین تک و لندتک) در سرویس تجارت الکترونیک، به منظور افزایش توان خرید مشتریان و در نهایت تسهیل شرایط فعالیت برای فعالان تجارت در شبکه‌های اجتماعی(Social commerce) و کسب و کارهای خانگی به‌ویژه در روستاها خواهد بود.

با توجه به اینکه یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین دارایی‌های شرکت ملی پست، وجود پایگاه‌های اطلاعات نشانی و سایر بانک‌های اطلاعاتی است و هزینه‌های زیادی نیز برای بروز رسانی آن ها انجام می‌شود. یکی از برنامه ما ایجاد خدمات و سرویس‌های الکترونیکی و ارزش افزوده با استفاده از این پایگاه‌های اطلاعاتی است.

برنامه دیگر برای تحقق سهم از بازار پستی، توسعه کانال‌های فروش خدمات در پلتفرم‌های با کاربران زیاد خواهد بود. در حال حاضر با شرکت «آسان پرداخت» قرارداد همکاری منعقد شده و در ادامه با پلتفر‌ هایی نظیر «بله»، «آی گپ» و سایر پلتفرم‌های معتبر وارد فاز ارایه خدمات پستی خواهیم شد.

در این چارچوب، در مجموعه بازاریابی و فروش، واحدی تحت عنوان واحد تولید محصول یا خدمت ایجاد کرده‌ایم که بر اساس نیاز مشتریان و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان (مخصوصاً شرکت‌های عضو مرکز نوآوری) خدماتی بر پایه فناوری‌های نوین ایجاد و ارایه خواهیم کرد.

تدوین استراتژی مناسب جهت ارایه سرویس کرایه در مقصد در مبادی قبول ازدیگر برنامه های این اداره کل است. متاسفانه به دلیل وجود استراتژی نامناسب، شرکت ملی پست، درصد سهم ناچیزی در جذب ترافیک این سرویس دارد. اما درصدد هستیم با آموزش کارکنان و افزایش مهارت، نقش فعالتری به همکاران موزع‌مان بدهیم. زیرا معتقدیم تفکر اقتصادی در تمامی لایه‌های ستادی و اجرایی شرکت باید ایجاد شود.

-امروزه کسب و کارهای نوپا و اپراتورهای خصوصی بیشتر از شیوه‌های نوین بازاریابی استفاده می‌کنند، آیا پست هم تغییر رویکردی در این حوزه دارد؟ بیشتر بر چه روش‌هایی متمرکز است؟

بله، صنعت پست نیز مانند سایر صنایع، به دلیل رقابت فشرده با کسب‌وکارهای نوپا و اپراتورهای خصوصی، مجبور به تغییر رویکرد در حوزه بازاریابی شده است. در گذشته، شرکت های پستی غالباً بر بازاریابی سنتی و تکیه بر نام تجاری خود متمرکز بودند. اما امروزه با ظهور فناوری‌های جدید و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان که در بالا به تفصیل به آن پرداخته شد، این صنعت نیز ناگزیر به استفاده از روش‌های نوین بازاریابی شده است. برای این موضوع میتوان از روش هایی نظیر حضور چشمگیر در رویدادهای ملی و منطقه ای، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، شخصی سازی خدمات با ایجاد پروفایل مشتریان با هدف شناسایی نیاز و علاقه مندی آنان و موارد دیگر اشاره نمود. اما به نظر من بهترین ابزار بازاریابی، بازاریابی تجربه مشتری(Customer Experience Marketing) و یا خود مشتریان خدمات پستی هست که اگر بتوانیم با ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت، تجربه مثبت برای مشتری ایجاد نماییم، مشتریان خود نسبت به معرفی پست و خدمات پستی اقدام خواهند نمود.

-در حوزه بازاریابی تعامل شما با سایر کسب و کارهای مشابه چگونه است؟ ساز و کاری برای آن تعریف شده است؟

تلاش جدی ما این است تا بتوانیم با شناسایی ظرفیت‌ها، خلأها و نیازمندی‌های رقبا، فرصت‌های جدید همکاری در قالب طرح ترابرپذیری را ایجاد و سرویس‌های جدید مشترکی با این فعالان پیاده سازی و ارایه کنیم. در حال حاضر قراردادهایی زیادی با کوریرهای پستی داخلی و بین المللی منعقد شده یا در حال انعقاد است.

با ایجاد و افزایش تعامل با سایر رقبا، شبکه ارتباطی توسعه یافته، زمینه به اشتراک گذاری دانش، تجربه و زیرساخت فراهم شده، فرصت های جدید همکاری شکل گرفته و در نهایت جایگاه برند ارتقا می‌یابد.

به طور کلی، برنامه شرکت ملی پست برای افزایش سهم بازار، برنامه‌ای جامع و مبتنی بر داده است که پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد.

ایجاد و توسعه خدمات مبتنی بر فناوری با استفاده از فناوری‌های نوین، تمرکز بر تجارت الکترونیک با توجه به رشد روزافزون تجارت الکترونیک، ارتقا تجربه مشتری، همکاری با شرکای تجاری، بهره‌گیری از زیرساخت‌های موجود، توسعه کانال‌های فروش، نوآوری در محصولات و خدمات، خلاصه‌ی برنامه‌های این اداره کل در دوره جدید است.

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما