به گزارش گروه صنعت و تجارت _پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، پس از ثبت عملکرد ناامیدکننده سفارشات جدید در دسامبر که تنها شش درصد سفارشات جدید را در مقابل 82 درصد توسط کشتیسازان چینی ثبت کرد، صنعت کره جنوبی در ژانویه 2025 به جایگاه رهبری بازگشت.
طبق داده های تحقیقات کلارکسون، صنعت کره جنوبی 62 درصد از سفارش های جهانی را در ژانویه بر اساس تناژ ثبت کرده است. سفارشات برای 900000 CGT (تن ناخالص جبرانی) دریافت کرد. این در مقایسه با یاردهای چینی که تنها 19 درصد تناژ سفارش داده شده یا 270000 CGT را دریافت کردند.
سفارشات کره جنوبی توسط 12 حامل LNG که در کشتی سازی و مهندسی فراساحل کره ای HD و همچنین یک سفارش حامل LNG برای صنایع سنگین سامسونگ رزرو شده بودند، هدایت می شد. آنها علاوه بر سفارشات با ارزش بالاتر، کشتی های بزرگی نیز هستند. سفارشات کره جنوبی برای 13 کشتی بود در مقایسه با 21 کشتی کوچکتر و کم ارزش که برای کشتی سازان چینی در ژانویه ثبت شده بود کره ایی ها روند بهتری داشتند.
چین همچنان با 91.51 میلیون CGT یا 58 درصد از کشتی ها (بر حسب تناژ) بر اساس سفارش، همچنان بر کل دفتر سفارشات تسلط دارد. کره جنوبی 24 درصد سفارشات (بر اساس تناژ) یا در مجموع کمی بیش از 37 میلیون CGT دارد. Veson تحلیلی از بازار را در این هفته با دادههای VesselsValue منتشر کرد که نشان میدهد مالکان کشتی چینی متعهد به سفارشهای 123 میلیارد دلاری در سال 2024 هستند. یاردهای چینی به تازگی شروع به ورود به بازار بین المللی LNG و سایر حامل های گاز کرده اند.
شرکت های کره جنوبی چشم انداز مثبتی برای سال 2025 دارند و HD KSOE گزارش داده است که پیش بینی خود را 30 درصد نسبت به هدف 2024 خود افزایش داده است. با این حال، نشان دهنده کاهش سفارشات واقعی ثبت شده در سال 2024 است. صنایع سنگین سامسونگ هنوز نتایج سال 2024 و پیش بینی خود را گزارش نکرده است، اما اظهار داشته است که چشم انداز آن کمی بالاتر از سال گذشته است. Hanwha Ocean اظهار داشته است که رشد پایدار در سال 2025 را پیش بینی می کند.
چشم انداز مثبت در میان کشتی سازان کره جنوبی تا حدی ناشی از عملکرد مالی قوی ثبت شده در سال 2024 بود. قیمت کشتی ها به بالاترین حد در دو دهه نزدیک می شدند که بیشتر به سودآوری این بخش کمک می کرد.
صنعت سنگین هیوندای HD بطور کلی نزدیک به 50 درصد افزایش در سود عملیاتی با افزایش بهتر از 10 درصدی در درآمد تلفیقی برای سال 2024 را گزارش کرد. به طور خاص، در بخش کشتی سازی، HD Korea مهندسی کشتی سازی و فراساحل (KSOE) شاهد افزایش 400 درصدی سود به بیش از 60 میلیون دلار بود. فروش با 20 درصد افزایش به 17.5 میلیارد دلار رسید.
Hanwha Ocean به چرخش کشتیسازی سابق دوو (DSME) ادامه داد و به اولین سال سودآور خود از سال 2020 رسید. این شرکت فروش نزدیک به 7.5 میلیارد دلار با سود عملیاتی 166 میلیون دلاری را گزارش کرد.
بازگشت به سودآوری تنها به بزرگترین کشتی سازان کره جنوبی محدود نشد. شرکت کشتی سازی HJ با اندازه متوسط سود سالانه 6.3 میلیون دلاری را گزارش کرد. این امر با وجود کاهش نزدیک به 13 درصدی درآمد حاصل شد.
کشتی سازان کره ای در حال اصلاح استراتژی تجاری خود هستند. برای مثال، KSOE همچنان تمرکز خود را بر روی فناوریهای سبز و اتوماسیون افزایش میدهد و در عین حال سفارشهایی را برای حاملهای LNG نیز رزرو میکند. این شرکت قصد دارد ماه آینده اولین پیشنهاد خود را برای یک قرارداد تعمیرات مربوط به نیروی دریایی ایالات متحده ارائه دهد و دو تا سه قرارداد را در سال 2025 هدف قرار داده است. Hanwha Ocean دو قرارداد اول نیروی دریایی ایالات متحده را در سال 2024 برای تعمیر کشتی باری خشک و مهمات MSC و سپس یک نفتکش برنده شد. Hanwha علاوه بر ساخت ناوهای حامل LNG، زیردریایی ها و کشتی های کانتینری دوگانه سوز LNG، شش قرارداد USN MRO را برای سال 2025 هدف قرار داده است.
طبق گزارشها، شرکتهای صنایع سنگین HD و هانوها اوشن به یک توافق همکاری برای صادرات کشتیهای نیروی دریایی دست یافتهاند، زیرا همچنان به دنبال کار بینالمللی بیشتری هستند. این شرکتها همچنین با ایجاد روابط با نیروی دریایی ایالات متحده در سال 2024 تشویق شدند که دونالد ترامپ از حمایتش خبر داد. ترامپ گفته است که ایالات متحده میتواند از تواناییهای کشتیسازان کرهجنوبی برای ساخت نیروی دریایی آمریکا استفاده کند.