به گزارش گروه جامعه _پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، خط ساحلی طولانی برزیل، امکانات بندری فراوان، آبراههای داخلی بدون محافظت و شبکههای هوایی توسعهیافته، کانالهای زیادی را برای توزیع جهانی کوکائین فراهم میکند. مرز وسیع 8000 کیلومتری آن با کشورهای تولیدکننده کوکائین آند و گذرگاه های 1365 کیلومتری آن با پاراگوئه، قاچاق مواد مخدر را تسهیل می کند. مرز سه گانه بین برزیل، پاراگوئه و آرژانتین - بسیار شبیه مثلث طلایی آسیا از تایلند، میانمار و لائوس - به عنوان یک مرکز تدارکات غیرقانونی کلیدی عمل می کند
تا به حال، رشد جرایم سازمان یافته در برزیل هیچ تهدیدی برای استرالیا نبود. با این حال، همانطور که در گزارش تازه منتشر شده ASPI ، "دالان کوکائین اقیانوس آرام: خط لوله کارتل برزیلی به استرالیا" توضیح داده شده است، نقش فزاینده برزیل در عرضه جهانی کوکائین و گسترش آن به بازارهای جدید (از جمله مسیرهای جدید اقیانوس آرام)، پیچیدگی روزافزون شبکههای جنایتکار آن، و افزایش تقاضای فزاینده جنایت در گروههای مجرمانه ما در بازارهای استرالیایی cocacaine، افزایش مییابد.
دو سندیکای بزرگ مواد مخدر برزیل عبارتند از فرماندهی سرمایه اول و فرمان سرخ. PCCبه یک تهدید جنایی فراملی ویژه تبدیل شده است که از ضعف های موجود در سیستم های سیاسی، حقوقی و اقتصادی سوء استفاده می کند.
از نظر تاریخی، کوکائین ارسال شده به استرالیا از اروپا، چین، آفریقای جنوبی، ایالات متحده یا کانادا حمل می شد، اگرچه منشا مواد مخدر از آمریکای جنوبی بود. اکنون، PCC یک شبکه توزیع کوکائین را با اتصالات در اقیانوسیه، با استفاده از مسیرهایی در امتداد سواحل اقیانوس آرام آمریکای جنوبی، حفظ می کند. این بدان معنی است که کوکائین می تواند مستقیماً به استرالیا منتقل شود. این ممکن است نشان دهنده اولویت بندی بیشتر بازار استرالیا و پتانسیل افزایش صادرات به استرالیا باشد.
مسیر تجاری جدید برزیل با وانواتو، عمدتاً برای واردات گوشت مرغ، خطر قاچاق مواد مخدر را افزایش می دهد، زیرا چنین کالاهایی به ظروف یخچالی نیاز دارند که بازرسی کامل آنها دشوارتر است. این تجارت عمدتاً از پارانا، ایالتی هم مرز با پاراگوئه و نقطه ورود کلیدی کوکائین قاچاق شده به برزیل از بولیوی و پرو، سرچشمه می گیرد.
نزدیکی وانواتو به استرالیا آن را به یک نقطه ترانزیت بالقوه برای محموله های غیرقانونی مواد مخدر تبدیل می کند. مسیرهای تجاری جدید یا کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند، مانند مسیری که مربوط به وانواتو است، ممکن است کنترل گمرکی ضعیف تری داشته باشد و خطر قاچاق ناشناخته مواد مخدر را افزایش دهد. از آنجا، کشتیهای کوچکتر یا قایقهای تفریحی میتوانند کوکائین را از طریق یک جزیره دیگر در اقیانوس آرام یا مستقیماً به استرالیا منتقل کنند و از فضای دریایی وسیع و نظارت دشوار منطقه استفاده کنند.
استرالیایی ها برخی از بالاترین قیمت ها را در جهان برای کوکائین می پردازند: یک کیلوگرم در کلمبیا حدود 3000 دلار استرالیا ارزش دارد، در برزیل 10000 دلار استرالیا و در استرالیا بین 160،000 تا 200،000 دلار استرالیا (100،000 تا 125،000 دلار آمریکا) به فروش می رسد. در حالی که حمل کوکائین به استرالیا هزینه بیشتری را به همراه دارد، حاشیه سود عظیم به طور قابل درک باعث افزایش عملیات PCC می شود.
پنهان کردن مواد مخدر در قسمتهای زیر آب کشتیها رایجتر شده است. غواصان ماهر بسته ها را اغلب در شب و بدون اطلاع خدمه در بنادر می گذارند و دریافت می کنند.
در سال 2020، پلیس فدرال استرالیا یک محموله PCC به سیدنی حاوی نیم تن کوکائین را که در کیسه های پالپ موز پنهان شده بود، رهگیری کرد. در سال 2022، یک غواص برزیلی در بندر نیوکاسل در نزدیکی بستههای حاوی 54 کیلوگرم کوکائین با ارزش تقریبی خیابانی حدود 20 میلیون دلار استرالیا، شناور و بدون پاسخگویی پیدا شد. این مورد توانایی PCC را در جابجایی افراد در سراسر قاره ها و ارائه پشتیبانی لجستیکی به خریداران در استرالیا نشان داد.
مانند اکثر گروههای جنایت سازمانیافته، PCC در بهرهبرداری از شکافها در هماهنگی اجرای قانون، نظارت مالی، و امنیت مرزی پیشرفت میکند. با توجه به عملیات فراملیتی گسترده آن، یک تلاش متحد و هماهنگ علیه آن ضروری است.
برای مقابله با هدف قرار دادن بازار استرالیا، گزارش ما به مقامات استرالیایی و منطقه ای توصیه می کند که رویکردی جامع و استراتژیک اتخاذ کنند و با شرکای برزیلی و بین المللی همکاری نزدیک داشته باشند. تقویت همکاری پلیس و افزایش نظارت مالی به شناسایی و اختلال در فعالیت های PCC کمک می کند. اشتراک گذاری به موقع اطلاعات جنایی، از جمله الگوهای سفر و نام های مستعار، می تواند از نفوذ بیشتر PCC به استرالیا جلوگیری کند، در حالی که بررسی دقیق تر درخواست های ویزا، شناسایی اسناد جعلی، و ایجاد لیست های نظارتی، حرکت ماموران PCC را محدود می کند. علاوه بر این، همکاری در مدیریت مجرم - مانند امنیت زندان، نظارت پس از آزادی، و برنامههای ادغام مجدد - از گسترش شبکههای PCC در سیستمهای اصلاحی جلوگیری میکند.
این رویکرد با پرداختن به عوامل کلیدی انعطاف پذیری گروه و بستن شکاف ها در تبادل اطلاعات بین المللی، نه تنها تهدید فوری را کاهش می دهد، بلکه دفاع بلندمدت در برابر جرایم سازمان یافته فراملی را نیز تقویت می کند