رویدادهای مشابه، چالش‌های جدی؛ رصد دقیق وضعیت نمایشگاه‌های صنعت مالی در ایران

قنبری: کشور ما نیازمند سیاست گذاری دقیق تری برای جلوگیری از تداخل عناوین و نمایشگاه های مشابه است
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر رویدادهای مشابه، چالش‌های جدی؛ رصد دقیق وضعیت نمایشگاه‌های صنعت مالی در ایران

به گزارش خبرنگاران گروه بازارسرمایه خبرگزاری گزارش خبر، در سال ‌های اخیر، روندی در صنعت نمایشگاهی کشور شکل گرفته که می ‌تواند به مرور زمان بنیان اعتبار و اصالت برندهای باسابقه را تضعیف کند. کپی ‌برداری از نام و ساختار برندهای شناخته‌ شده توسط شرکت ‌های رقیب، بدون رعایت حقوق پدیدآورنده، به یک رویه‌ در تقویم نمایشگاهی ایران تبدیل شده است.

این پدیده به ‌ویژه زمانی پررنگ ‌تر می ‌شود که یک برند معتبر با سابقه‌ چندین ساله، ناگهان با رویدادی مشابه و با همان نام یا موضوع در نقطه ‌ای دیگر از کشور مواجه می ‌شود. نمونه اخیر آن، نمایشگاه صنعت مالی (بانک، بورس، بیمه) در تهران است که پس از ۱۶ دوره متوالی برگزاری، حالا شاهد ظهور نمایشگاهی جدید با همان نام و موضوع در شهرهای دیگر است. نمایشگاه صنعت مالی حالا با موارد مشابهی در شیراز، مشهد و برخی دیگر کلان شهرها برگزار می شود و انگار حتی نظارتی هم روی تداخل زمانی آنها وجود ندارد!

نکته عجیب تر اینکه پوستر این نمایشگاه های نوپا، عنوان بین المللی را با آرم یوفی یدک می کشد اما با مراجعه به سایت نمایشگاهی مربوطه متوجه می شویم این عناوین مجوز بین المللی نداشته و تخصصی محسوب می شوند. این یعنی با اسم بین المللی اما صرفا با محتوا ملی!

پیرامون این موضوع و تاثیر آن بر صنعت نمایشگاهی با محمدجواد قنبری معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران به گفت و گو نشستیم.

سابقه شانزده ساله نمایشگاه صنعت مالی

قنبری در این گفت و گو عنوان کرد: نمایشگاه صنعت مالی که پیش تر با عنوان نمایشگاه بورس، بانک و بیمه شناخته می شد، چند سال پیش و در دوره قبلی مسئولیت بنده، با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایشگاه صنعت مالی تغییر نام داد تا فراگیری بیشتری در حوزه مالی کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: امسال هفدهمین دوره این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد. همین موضوع به وضوح نشان می دهد که این نمایشگاه یک رویداد باسابقه و تثبیت شده است، نه یک رویداد جدید.

ضرورت ساختار نظارتی دقیق در صنعت نمایشگاهی

قنبری با اشاره به نبود ساختار نظارتی دقیق در صنعت نمایشگاهی کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر سامانی وجود ندارد که به طور مؤثر این موارد را تنظیم یا بر آن ها نظارت کند. اگرچه وظایفی برای شرکت سهامی نمایشگاه ها در نظر گرفته شده، اما بخشی از آن ها ذیل مسئولیت نهادهای دیگر قرار گرفته و به درستی پیگیری نمی شود.

واگذاری اختیارات به شرکت سهامی نمایشگاه ها

وی افزود: خوشبختانه اخیرا وزارت صمت فرآیند واگذاری اختیاراتی را به شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی آغاز کرده که در صورت تحقق کامل آن، ما قطعا با جدیت بیشتری به این مسائل ورود خواهیم کرد. ما به یک نقشه راه برای صنعت نمایشگاهی کشور نیاز داریم؛ نقشه ای که مشخص کند در هر حوزه ای، مانند مواد غذایی یا صنعت مالی، چند نمایشگاه واقعا مورد نیاز است تا پاسخ گوی نیازهای تبلیغاتی، بازاریابی و توسعه بازار شرکت ها باشد.

معاون نمایشگاهی نمایشگاه های بین المللی تهران خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه نباید صرفا اجرای یک نمایش باشد. نمایشگاه باید بستری برای ایجاد شبکه های تجاری، معرفی توانمندی ها و شکل گیری تعامل مؤثر میان فعالان یک حوزه باشد. این نگاه باید توسط همه مراکز نمایشگاهی کشور مورد توجه قرار گیرد.

او همچنین با اشاره به هم زمانی نمایشگاه مشابهی با عنوان «صنعت مالی» در مشهد گفت: چنین هم‌زمانی هایی می تواند چالش هایی جدی برای شرکت ها، بازدیدکنندگان و حتی برخی نهادها ایجاد کند. تاریخ برگزاری نمایشگاه صنعت مالی تهران در سال های اخیر همواره در شش ماهه نخست سال و در بازه زمانی خرداد ماه بوده و طبیعی است که برنامه ریزی دیگر نمایشگاه ها باید با در نظر گرفتن این سوابق انجام شود.

قنبری همچنین تصریح کرد: ما برخی جلسات شورای سیاست گذاری نمایشگاه صنعت مالی را در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می کنیم و نظارت دقیقی از سوی این وزارتخانه بر روند برگزاری نمایشگاه در تهران وجود دارد. حال اینکه آیا افرادی که در مشهد و سایر مراکز استانی اقدام به برگزاری رویداد مشابه کرده اند، این موارد را مد نظر داشته اند یا نه، مشخص نیست.

وی در پایان گفت: کشور ما نیازمند سیاست گذاری دقیق تری برای جلوگیری از تداخل عناوین و نمایشگاه های مشابه است. صنعت نمایشگاهی نیاز به یک متولی متخصص و کاردان دارد که با نگاهی جامع این چالش ها را سامان دهد. همه فعالان این حوزه باید تلاش کنند با رعایت اصول حرفه ای، در مسیر توسعه صنعت نمایشگاهی و اقتصاد کشور گام بردارند، نه با تخریب دیگران.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

رپورتاژ آگهی تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه رسمی اخبار معادن و صنایع معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها