دکتر محمدرضا سعیدی دانش آموخته تاریخ و مطالعات سیاسی و اسلامی؛

مخاطب شناسی؛ اصلی قدرتمند در پیش اقناع

شناخت ارزش های مخاطب یکی از مهمترین اصول پیش اقناع است .هر چه شناخت ارزش های مخاطب دقیق تر باشد ارتباط بهتر برقرار شده و فرآیند اقناع سریع‌تر آغاز می‌شود
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر مخاطب شناسی؛ اصلی قدرتمند در پیش اقناع

به گزارش خبرنگاران گروه فرهنگ، هنر و رسانه خبرگزاری گزارش خبر، "دکتر محمدرضا سعیدی دانش آموخته تاریخ و مطالعات سیاسی واسلامی، در مطلبی درخصوص"مخاطب شناسی اصلی قدرتمند در پیش اقناع" آورده است:

شناخت ارزش های مخاطب یکی از مهمترین اصول پیش اقناع است .هر چه شناخت ارزش های مخاطب دقیق تر باشد ارتباط بهتر برقرار شده و فرآیند اقناع سریع‌تر آغاز می‌شود .مخاطبان در قبال موضوعات مختلف فرآیند اقناعی متفاوتی دارند.

همچنین برای انتقال پیام باید به نیازهای مخاطب توجه کرد.

ریشه مخاطب یا Audiece را باید در سخنرانی‌هایی چندین هزار سال قبل در نقالی ها و داستان سرایی ها و حماسی خوانی های یافت.

در زبان انگلیسی Audience ریشه لاتین Audire به معنی شنیدن گرفته شده است.

در آن زمان کار مخاطب فقط شنیدن بوده و در مقابل آن خطیب قرار داشته است به این ترتیب از نظر تاریخی وظیفه اولیه مخاطبان شنیدن بوده است درباره مفهوم مخاطب در علوم ارتباطات تعاریف متفاوتی وجود دارد از جمله در تعریف گفته می شود.

مخاطب کسی است که داو طلبانه به محتوای یک رسانه روی می آورد.

دنیس مک کوایل در کتاب مخاطب شناسی معتقد است واژه مخاطب در پس کاربرد عامیانه اش پر است از اختلافات در معنی و بدفهمی ها و اختلافات نظری منشا اولیه مخاطبان رسانه ای امروز در اجراهای تئاتری و موسیقی های عمومی و نیز در مسابقه و نمایش های دوران باستان نهفته است.

نخستین برداشت ها از مخاطب به گرد آمدن مردم در یک مکان خاص اشاره دارد زور مخاطبان رسانه های جمعی عمدتاً با رواج کتاب‌های چاپی آغاز شد در قرن ۲۱ و ظهور گسترده فناوری ماهیت مخاطب با چهار تغییر عمده مواجه شد که عبارتند از؛

۱_ظهور شبکه های تلویزیونی ماهواره‌ای سرگرمی و خبری و دسترسی گسترده مخاطبان به آن شبکه ها
۲_توسعه شیوه های نوین ضبط و تولید و نگهداری و بازیابی صدا و تصویر در فضاهای تحت وب و محتوای تولید شده کاربران نظیر یوتیوب و آپارات و امثال آن
۳_ فراملی شدن مخاطب به گونه ای که به مسائل خارج از مرزهای کشورش نیز اهمیت می‌دهد و در بازاریابی رسانه‌ای به آن توجه می‌شود.
۴_ تعاملی شدن مخاطب و توجه به ارتباطات دوسویه ترتیب می‌توان گفت با ظهور عصر رسانه به ویژه رسانه های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی مخاطبان از صرفا مورد خطاب قرار گرفتن عبور کرده‌اند و به عنصری فعال در انتقال پیام تبدیل می شود به طوری که در قرن ت و یکم مخاطب خودش می تواند یک رسانه باشد .

منبع:

کتاب فنون اقناع در رسانه اثر سیدمهدی شریفی

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

سرمایه نگر پایگاه مستقلتحلیل و آموزش بازارسرمایه

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

اجلاس ملی مشارکت در ساخت

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

رپورتاژ آگهی تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه رسمی اخبار معادن و صنایع معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها