به گزارش خبرنگاران گروه جامعه خبرگزاری گزارش خبر، بخش مهمی از خدمات ارائه شده توسط پست بر دوش نامهرسانهایی است که سوار بر موتورسیکلت، خیابانها و کوچهها را درتمام نقاط شهر میروند و مرسولات را به دست شهروندان چشم انتظار میرسانند.
پستچیها نخستین کسانی هستند که وارد ادارات پست میشوند و آخرین نفری هستند که از آنجا خارج میشوند و در حقیقت همه اعتبار پست بر روی دوش همین نامهرسانهای بیادعا و زحمتکشی است که گاهی حتی مجبورند از ساعت 5 صبح در ادارات خود حاضر شوند.
هرروز صبح بستههایی را که باید بهدست مردم برسانند، از پُست تحویل میگیرند و برایشان فرقی ندارد که هوا گرم و شرجی باشد یا سرد و بارانی، تنها به خیابان های فرعی شهر برای رسیدن به مقصد میاندیشد.
نامهرسانها در حقیقت گمنامان عرصه اداری کشور هستند که با وجود سختی کار، از حداقل حقوق لازم بهرهمند بوده و خطرات بیشماری هم آنها را تهدید میکند
پستچی یا همان نامهرسان فرد یا افرادی هستند که در گرما و سرما حتی در دوران کرونا که هرکسی جرأت بیرون آمدن از خانه را نداشت آنها شبانهروز تلاش میکردند؛ بستههای پستی بهموقع و سالم تحویل صاحبان آنها شود و به همین دلیل است که آنها را به عنوان قاصدان گمنام اما خوشنام امانت مردم میشناسند
اما از تمام اینها که بگذریم میرسیم به این نکته که پستچی بودن هم جزو مشاغلی است که هرگز سختی کارش دیده نشده است و خیلی از پستچیهای شهرها و روستاها به عنوان مردان تمام فصول در سرما و گرما سوار بر موتورسیکلت، خیابانها و کوچهها را طی میکنند تا مرسولات را به دست شهروندان چشم انتظار برسانند. علاوه بر این تحت هیچ شرایطی از جمله آلودگی هوا، دوران کرونا که همه جا تعطیل بود این دسته از افراد مشغول به خدمترسانی بودند.
«پست» کهنترین و گستردهترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم محسوب می شود. بر اساس آمار جهانی هر پستچی از انجام ۳ هزار سفر جلوگیری میکند. هر سفری که افزون بر هزینه، پیامدهای دیگری چون اتلاف وقت، فشارهای عصبی و روحی، آلودگی هوا و انواع خسارتهای احتمالی مالی و جانی را نیز به همراه دارد.
و اما در دوران عصر دیجیتال و رسانه های جمعی قدیم و جدید و خصوصا گسترش فضای مجازی، ثابت شده که هنوز «پست» می تواند کارآیی و توانمندی خود را به خوبی به رخ بکشد
بحث اصلی و قسمت اصلی کارما نیروی انسانی است رئیس اداره پست بافق در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه یک تحول دیجیتالی در سطح شبکه کشوری ایجاد شده بود و اما این تحول در اداره پست بافق صورت نگرفته بود و همچنان زیرساخت ها قدیمی بود؛ تصمیم به توسعه زیرساخت شبکهای پست نمودم.
نیروی انسانی مهمترین عامل در اداره پست
محمد آبید در ادامه بیان کرد: برای اینکه بتوان به نقطه مطلوب در سطح کشور رسید زیرساخت های سیستمی و نیرو انسانی و مواردی که مربوط به ارتقا سطح زیرساخت های شبکه پست می شود را پیگیر بوده ام و مهمترین عاملی که در اداره پست وجود دارد بحث نیروی انسانی در اداره پست بود .
در برخی از سازمان ها نیروی انسانی در اولویت اول قرار ندارد اما در اداره پست این موضوع کاملا متفاوت است و بحث اصلی و قسمت اصلی کارما نیروی انسانی است؛ اگر نیروی انسانی اداره حرکت نکند و حضور فیزیکی در اداره و در محل توزیع نداشته باشد کار پست آنگونه که باید انجام نمی شود.
ایجاد تغییر و تحولات در اداره پست
وی افزود: اداره پست به دلایلی از جمله بازنشسته شدن ، انتقال و بازخرید شدن نیروی انسانی با یک بحران روبه رو بوده بنابراین یک تغییر و تحولی در اداره لازم بود که این تغیرات صورت گرفت و یک پوست اندازی در اداره انجام شد و علی رغم دشواری استخدام که در این شهرستان است به روز رسانی نیروی انسانی را انجام داده و تعدادی نیروی جوان و فعال را استخدام نموده و تا ۹۰ درصد کار پیش رفته است و برای رسیدن به نقطه مطلوب نیروی انسانی خیلی فاصله نداشته و نیروهای لازم جذب شده است.
سیستم های الکترونیکی و شبکه ای کاملا به روز شد
وی عنوان کرد: در حال حاضر با عنایت به پیشرفت شبکه پستی و پست الکترونیکی، نامه رسان ها مانند قبل ثبت ها را سنتی و کاغذی انجام نمی دهند بلکه به صورت الکترونیکی انجام می دهند بنابراین بعد از تکمیل نیروی انسانی نیاز به فراهم کردن زیرساخت های فردی و الکترونیکی یا به نوعی زیرساخت های سیستمی دارد که شامل سیستم های کامپیوتری، نرم افزارها و دستگاه های همراه می شود که در اداره پست سیستم های الکترونیکی و شبکه ای کاملا به روز شده و در حال کار هستند.
وی در ادامه اضافه کرد: مطمئنا هر نیروی انسانی علاوه بر این سیستم های الکترونیکی به لوازمی شامل موتور، لوازم توزیع مثل کیف و غیره لازم دارد؛ که تهیه شده است.
کسب رضایت نسبی شهروندان
وی با بیان این مطلب که با نیروی انسانی حاضر در اداره جهت خدمت رسانی به شهروندان با کمبود روبه رو بود؛ گفت: این موضوع باعث ایجاد صف و نارضایتی شهروندان می شد که با به کارگیری نیروی لازم بخشی از کار و مشکلات رفع شده و رضایت نسبی شهروندان را کسب نموده ایم.
برای توسعه فضای توزیع یک میلیارد ریال هزینه شد
وی در پاسخ به این پرسش که « چه اقدامات عمرانی در اداره صورت گرفته است؟» عنوان کرد: علی رغم این که بخش توزیع مهمترین بحث در اداره است؛ اما فضای نامه رسان ها محدود بود، بنابراین با همکاری اداره کل و فرمانداری شهرستان بحث توسعه فضای توزیع و نامه رسانی را شروع نموده و این اواخر کار به پایان رسید و قریب به یک میلیاردریال هزینه شد.
به گفته آبید، این اداره در حوزه توسعه زیرساخت های نیروی انسانی و ساختمان ، فضایی در شهر ایجاد نموده که همکاری اداره پست با سازمان ها و مراکز تولیدی افزایش پیدا کند.
همکاری اداره پست با تولیدی ها برای ارائه محصولات
وی افزود: اداره پست قراردادهایی از جمله: تجارت الکترونیک و بازار دارد؛ که این امکان را برای تولیدی ها و کارگاه های کوچک و بزرگ فراهم می کند؛ که یک همکاری را با شبکه پستی برای ارائه محصولات به کل کشور داشته باشند.