عدالت گمشده

دیه ۴۸ ساعته یا پاک‌کردن صورت‌مسئله؟ مرگ در بندر شهید رجایی و مسئولیتی که گم شد

در حالی که افکار عمومی هنوز در شوک از حادثه قرار داشت، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از پرداخت دیه به خانواده جان‌باختگان در کمتر از ۴۸ ساعت خبر داد؛ خبری که در ابتدا نوعی تسکین به نظر می‌رسد، اما در نگاه عمیق‌تر، تلاش برای فرار از پاسخ‌گویی و پاک‌کردن صورت‌مسئله‌ای بزرگ‌تر است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر دیه ۴۸ ساعته یا پاک‌کردن صورت‌مسئله؟  مرگ در بندر شهید رجایی و مسئولیتی که گم شد

به گزارش گروه صنعت و تجارت_پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، حادثه‌ای تلخ در یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری ایران، یعنی بندر شهید رجایی، بار دیگر زنگ خطر وضعیت ایمنی و پاسخ‌گویی مدیریتی در زیرساخت‌های بندری کشور را به صدا درآورد.

در این چند روز مصیبت بار مسوولان رده بالای کشور به جای پاسخگویی به افکار عمومی در مورد علل واقعی حادثه با رفتارهای ناشایسته و ناصواب سعی در مدیریت افکارعمومی با اجرای شو های ناشایست بیشتر موجب رنجش خاطر مردم شده اند!

ما از این مسوولان دل سوز چند سوال داریم

  • شخص اول جناب آقای رییس جمهور شوخی و مزاح بر بستر بیمارانی که حادثه ای تلخ را پشت سر گذاشته اند جایز است؟
  • آیا نباید به مردم آسیب دیده قول میدادید که تمام قد پیگیر هستید تا عاملان این حادثه به دادگاه و عدالت سپرده شوند؟
  • در گوشه ای دیگر مجلس در این چند روز دقیقا چه حرکت و یا درخواست بررسی مساله ایی را داشته ؟کدام وزیر یا مسوول به مجلس احضار شده است ؟
  • آیا بهتر نیست وزیر محترم راه و شهرسازی و رییس سازمان بنادر و دریانوردی به جای ایفای نقش خبرنگار به مردم پاسخگو باشند؟
  • این سوالات و هزاران سوال بی پاسخ دیگر همچنان بی جواب مانده اند! چرا؟

در همین زمان رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از پرداخت دیه به خانواده جان‌باختگان در کمتر از ۴۸ ساعت خبر داد دیه پرداخت شد؛

اما چه کسی پاسخگوست؟

تسریع در روند پرداخت دیه، به خودی خود اقدامی قابل‌تقدیر است. اما این اقدام، نه عدالت است و نه جبران. دیه می‌تواند بخشی از خسارت مالی یک خانواده را جبران کند، اما سوال اینجاست که چه نهادی، کدام مدیر و چه سازوکاری مسئول این فاجعه بوده‌اند؟

در ساختارهای استاندارد بین‌المللی، پس از وقوع حادثه‌ای مشابه در یک بندر تجاری، روندی چندلایه آغاز می‌شود:

1. بررسی دقیق علت حادثه توسط نهادهای مستقل

2.تعلیق موقت مسئولان ایمنی یا مدیریت بندر تا زمان روشن‌شدن ابعاد فنی و حقوقی

3. انتشار عمومی گزارش فنی و ارائه برنامه اصلاحی

اما در این حادثه، تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ نهاد یا فردی به عنوان مقصر یا حتی تحت بررسی معرفی نشده است. پرداخت دیه، نباید جای عدالت ساختاری را بگیرد. بندر شهید رجایی؛ قلب تجارت دریایی ایران با ایمنی مشکوک بندر شهید رجایی، حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را برعهده دارد.

چنین موقعیتی ایجاب می‌کند که این بندر از نظر ایمنی، نیروی انسانی، تجهیزات، آموزش و مدیریت، بالاترین سطح استاندارد را داشته باشد. اما واقعیت این است که در سال‌های گذشته، بارها شاهد هشدار کارشناسان نسبت به فرسودگی تجهیزات، آموزش ناکافی نیروها، ضعف در مانیتورینگ و عدم رعایت اصول ایمنی در این بندر بوده‌ایم.

سؤال اساسی این است: آیا عملیات تخلیه و بارگیری بر اساس چک‌لیست‌های ایمنی بین‌المللی (مانند ISPS Code و ILO-OSH) انجام می‌شود؟

  • سیستم هشداردهی و مدیریت بحران بندر در چه وضعیتی است؟
  • آخرین مانور ایمنی و آتش‌نشانی در بندر چه زمانی برگزار شده است؟
  • آیا پیمانکاران فعال در این بندر دارای گواهی ایمنی معتبر هستند یا صرفاً بر اساس مناقصه‌های مالی انتخاب شده‌اند؟

نهادهای نظارتی کجا هستند؟

حادثه‌ای که به مرگ کارگران یا کارکنان بندر منتهی می‌شود، نه تنها یک حادثه شغلی، بلکه نشان‌دهنده شکاف‌های امنیتی و ضعف سیستماتیک در نظارت سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر نهادهای مسئول است.

تا چه زمانی باید پس از هر حادثه، به جای پاسخ‌گویی، به نسخه‌های ساده‌ای چون «پرداخت دیه» بسنده کنیم؟

این‌که کدام بخش از حادثه تقصیر نیروی انسانی بوده و کدام بخش حاصل ضعف ساختاری، فقط با تحقیقات دقیق، مستقل و قابل انتشار عمومی مشخص می‌شود، نه با صدور چک. رسالت رسانه، افکار عمومی و فراموشی تکرارشونده در کشور ما، بسیاری از فجایع صنعتی، بندری، نفتی و معدنی، با چند خبر کوتاه و وعده پرداخت خسارت، در مدت کوتاهی از حافظه عمومی پاک می‌شوند.

رسانه‌های تخصصی باید حافظه‌ی جامعه باشند، نه فقط ناقل اخبار. این گزارش تلاش دارد بر واقعیتی تأکید کند که بارها در صنایع ایران دیده‌ایم: بی‌توجهی به امنیت، نبود پاسخ‌گویی، و عادی‌سازی فجایع.

اگر مقصران معرفی نشوند، اگر اصلاح ساختارها رخ ندهد، اگر به جای گزارش فنی تنها یک بیانیه منتشر شود، باید منتظر تکرار این چرخه در حادثه بعدی باشیم.

راهکار صداقت با مردم، در این صورت امکان پذیر است که:

1. تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل با حضور نمایندگان رسانه، کارگران، نهادهای نظارتی و کارشناسان ایمنی دریایی

2. انتشار عمومی گزارش فنی و حقوقی حادثه توسط سازمان بنادر و دریانوردی.

3. تعلیق موقت مدیران یا پیمانکاران مرتبط تا روشن‌شدن مسئولیت‌ها.

4. بازنگری جامع در وضعیت ایمنی بندر شهید رجایی با مشارکت نهادهای بین‌المللی

5. الزام رسانه‌های تخصصی و عمومی به پیگیری شفاف‌سازی، نه فقط پوشش خبری.

در صورت رعایت و پاسخگو بودند مسولان به موارد ذکر شده شاید بتوان بخشی از اعتماد از دست رفته مردم به سیستم پاسخگویی و عدالت خواهی را که طی این سالها آسیب دیده است ترمیم کرد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

سرمایه نگر پایگاه مستقلتحلیل و آموزش بازارسرمایه

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

اجلاس ملی مشارکت در ساخت

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

پایگاه اطلاع رسانی گفتمان یزد

پایگاه اطلاع رسانی گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه رسمی اخبار معادن و صنایع معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها