دست اندازهای دولتی پیش پای خودروسازان

پرونده افزایش نرخ خودروسازان زیر ذره بین

نگاهی به روند قیمت نهاده های تولید نشان از رشد قیمت قابل توجه در یک سال اخیر دارد و افزایش قیمت این نهاده‌ها بسیار بیشتر از افزایش قیمت کارخانه خودروها بوده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پرونده افزایش نرخ خودروسازان زیر ذره بین

به گزارش پایگاه تخصصی تحلیل سرمایه نگر، در مدت اخیر اخباری منتشر شده مبنی بر این که مجوز رسمی ‌افزایش قیمت خودروسازان و قطعه‌سازان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.

در اولین روز تابستان سال 1404 شورای رقابت به شرکت‌های خودروساز این اجازه را داد تا قیمت فروش خودروهای تولیدی خود را تا سقف ۱۵ درصد نسبت به آخرین نرخ‌های مصوب قبلی افزایش دهد.

در شرایطی پس از مدت‌های مدید شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز توانسته‌اند مجوز افزایش نرخ دریافت کنند که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی واکنش‌های منفی به این مجوز چندان بر پایه مباحث اقتصادی نبوده است.

بر کمتر کسی پوشیده است که قیمت کارخانه خودروهای تولیدی در داخل کشور با شرایط روز اقتصاد همخوانی ندارد و این شرکت‌ها به دلیل قیمت پایین فروش از یک سو و قیمت بالای بهای تمام شده تولید از سوی دیگر با زیان دست و پنجه نرم می‌کنند و سهامداران آن‌ها نیز متحمل خسارات بسیاری شده‌اند.

قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو از اوایل دهه 90 شمسی شروع و خیلی سریع به اوج خود رسید و به عنوان مانعی برای رشد درآمدزایی شرکت ها شناخته شد و به مرور زمان به مهمترین عامل زیاندهی خودروسازان تبدیل شد. قیمت‌گذاری که مجالی برای توسعه و رشد به این صنعت استراتژیک نداد و فضای رقابتی چه در بازار داخل و چه در بازارهای خارجی را بر تولیدکنندگان تنگ کرد.

در واقع، دود واقعی نبودن قیمت‌ها در نهایت به چشم اقتصاد کشور که متولیان اصلی آن مردم هستند می‌رود.

افزایش هزینه‌های تولید، نوسانات نرخ ارز، کمبود مواد اولیه، تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که خودروسازان را ناچار به افزایش نرخ می‌کند؛ در غیر این صورت دیری نخواهد پایید که این صنعت نیز از نفس بیفتد و خسارات اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به جامعه تحمیل کند.

تولیدکنندگان خودرو در کشور نیاز به اصلاح ساختار تولید و کاهش هزینه‌ها دارند که این امر مستلزم فعالیت در حاشیه سود مطمئن است و این امر محقق نمی‌شود مگر آن که قیمت‌ها به روز گردد؛ در غیر این صورت زیان است که بر زیان خودروسازان افزوده می‌شود و نمی‌توان انتظار بهره‌وری و تولید محصولات با کیفیت و حرکت روی خط تکنولوژی روز دنیا از آن‌ها داشت.

با قیمت‌گذاری دستوری نه تنها لطفی در حق مردم نمی‌شود، بلکه به واسطه زیان و خسارتی که به تولیدکنندگان و به دنبال آن، به اقتصاد کشور وارد می شود، در نهایت عموم جامعه متحمل خسران و ضرر می‌شوند.

قیمت‌گذاری دستوری به سیاستی شکست خورده تبدیل شده و در همه صنایع آثار منفی آن مشهود است و دیگر بر کسی پوشیده نیست که مقاومت در برابر واقعی شدن قیمت‌ها کمکی به اقتصاد و جامعه نمی‌کند.

تا زمانی که به بهانه حمایت از مصرف کننده، به دنبال فشار به تولیدکنندگان باشیم وضعیت اقتصاد و صنایع مهم کشور به خصوص خودروسازی به همین منوال خواهد بود و روز به روز شرایط هم بر تولیدکننده و هم بر مصرف کننده وخیم‌تر خواهد شد.

چگونه می‌توان زمانی که نرخ نهاده‌های تولید و مواد اولیه کارخانجات افزایش می‌یابد از تولیدکننده انتظار داشت در قیمت‌های گذشته فعالیت کند؟ قطعا در چنین فضایی به مرور زمان صنایع و کارخانجات تولیدی وارد روند فرسایشی می‌شوند و زیان‌های انبار شده سرریز می‌کنند و سرریز آن آواری می‌شود بر رفاه و زندگی عموم مردم.

با توجه به تورم نهاده‌های تولید در سالیان گذشته حتی می‌توان چنین گفت که افزایش 15 درصدی قیمت خودروهای تولیدی ساخت داخل کفایت نمی‌کند و بار چندانی از دوش این تولیدکنندگان بر نمی‌دارد.

نهاده‌های تولید همچون فولاد، چدن، آلومینیوم و برخی موارد دیگر غالبا از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند و نگاهی به روند قیمت این محصولات نشان از رشد قیمت قابل توجه در یک سال اخیر دارد و افزایش قیمت این نهاده‌ها بسیار بیشتر از افزایش قیمت کنونی کارخانه خودروها بوده است.

همان‌طور که در نمودارهای زیر مشخص است قیمت ورق گالوانیزه خودرو در بورس کالا طی فقط دو سال گذشته نزدیک به 23 درصد رشد داشته است.

قیمت شمش چدن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و افزایش چشمگیر 66 درصدی در همین مدت داشته است. با چنین افزایشی آیا منطقی است فروش در قیمت‌های ادوار گذشته صورت گیرد؟!

آلومینیوم نیز به عنوان یکی از نهاده مصرفی در فرایند تولید خودرو با نوسانات زیاد بالغ بر 129 درصد افزایش نرخ در بورس کالا طی دو سال اخیر داشته است؛ در حالی که قیمت کارخانه خودرو در همین مدت افزایش بسیار اندکی داشته است.

ورق سرد خودرو نیز توسط تولیدکننده با رشد قیمتی 19 درصدی در مدت یاد شده در اختیار خودروسازان قرار گرفته است.

به این موارد، افزایش هزینه‌های انرژی و نیروی انسانی را نیز باید افزود که سبب رشد قابل توجهی هزینه‌های خودروسازان شده است و درآمدهای کسب شده را به سرعت در خود می‌بلعد.

این نکته را نیز باید مدنظر داشت که از سال گذشته، این اولین افزایش قیمت در محصولات برخی خودروسازان محسوب می‌شود؛ در حالی که قیمت نهاده‌های تولید روند صعودی داشته و هر دوره با نرخی بالاتر از دوره‌های قبل خریداری می‌شده است.

بنابراین، شواهد حاکی از آن است که افزایش نرخ خودرو اقدامی‌خلاف اصول اقتصادی و اجتماعی نبوده و اگر همچنان سرکوب قیمت‌ها و تاکید بر قیمت گذاری دستوری ادامه یابد، دیری نخواهد پایید که جز نام چیزی این صنعت باقی نخواهد ماند. البته راه نجات این صنعت صرفا واقعی‌سازی قیمت‌ها نیست و اقدامات دیگری نیز همراستا می‌بایست انجام گیرد تا شاهد رشد این صنعت و جلب رضایت سهامداران و عموم مردم باشیم.

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما