به گزارش گروه صنعت و تجارت _پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، بر اساس گزارش سالانه IMB دزدی دریایی و سرقت مسلحانه در سال 2024، 116 حادثه علیه کشتیها را ثبت کرد، در مقایسه با 120 مورد در سال 2023 و 115 مورد در سال 2022. این گزارش نشان میدهد که 94 کشتی سوار شده، 13 مورد حمله، شش کشتی ربوده شده و سه کشتی مورد شلیک قرار گرفتهاند.
آدم ربایی نسبت به سال های اوج فعالیت دزدان دریایی در سومالی و نیجریه کمتر است. سال گذشته 12 خدمه ربوده شدند (همه در خلیج گینه)، میزانی که تقریباً مشابه سال 2023 بود.
با این حال، وضعیت گروگان گیری در حال افزایش است. در سال 2024، در مجموع 126 دریانورد گروگان گرفته شدند که تقریباً سه برابر تعداد گزارش شده در سال 2022 بود. سال گذشته 12 خدمه دیگر تهدید شدند و یک نفر در یک حمله مجروح شد.
این موارد منعکس کننده تجدید حیات در تنگه سنگاپور است، یک نقطه داغ با سابقه چند قرن دزدی دریایی. سال گذشته، 43 حمله گزارش شد، از جمله 11 حادثه که در آن یک کشتی تجاری بزرگ با ظرفیت بیش از 100000 داتوات هدف قرار گرفت - انحراف از انتخاب هدف معمولی یدککشها و کشتیهای باری کم فری. در این حوادث 13 خدمه گروگان گرفته شدند و گزارش ها مبنی بر داشتن چاقو و اسلحه افزایش یافت.
مناطق جدید نگران کننده شامل آب های مجمع الجزایر اندونزی و مناطق لنگرگاه در نزدیکی چیتاگونگ و مونگلا، بنگلادش است که سال گذشته شاهد افزایش فعالیت دزدان دریایی بود.
"در حالی که ما از کاهش حوادث گزارش شده استقبال می کنیم، تهدیدهای مداوم برای ایمنی خدمه همچنان یک نگرانی مهم است. جان WH Denton AO دبیر کل ICC گفت: حفاظت از مسیرها و تضمین امنیت دریانوردان که برای حفظ تجارت جهانی ضروری هستند، حیاتی است. ” هر تلاشی باید برای محافظت از جان انسانها در دریا و حصول اطمینان از جریان بیوقفه کالا از طریق زنجیرههای تامین بینالمللی انجام شود. این امر مستلزم یک تلاش مشترک است و ادامه حضور نیروی دریایی منطقهای و بینالمللی برای این تلاش بسیار مهم است.
IMB از مالکان کشتی خواست تا هوشیاری خود را حفظ کرده و به موقع گزارش دهی حادثه را بهبود بخشند، که به سایر ذینفعان کمک می کند تا اقدامات لازم را انجام دهند و از حملات آینده جلوگیری کنند.