به گزارش گروه صنعت و تجارت_پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت،گروه اوستال و شرکت گوتلند در آوریل 2023 برنامههایی را برای توسعه طراحی کشتی مسافربری خودروی پرسرعت 130 متری (426 فوتی) با قابلیت انعطافپذیری برای کار بر روی انواع سوخت از جمله هیدروژن اعلام کردند. از آن زمان، Austal و Gotland گزارشهای توسعه فناوری را ترجیح میدهند تا تجهیزات اصلی را در سراسر جهان تنظیم و ارائه دهند. این شامل توسعه یک سیستم پیشرانه منحصر به فرد است که اگزوز موتور را برای کمک به نیروی محرکه کشتی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تغییر کاربری می دهد. در اکتبر 2024، این پروژه در اصل از DNV تاییدیه گرفت.
پدی گرگ، مدیر اجرایی آستال گفت: «Horizon X یک پروژه فوقالعاده هیجانانگیز است که قابلیتهای کشتیهای تجاری را با یک نیروگاه سیکل ترکیبی با قابلیت چند سوخت و هیدروژن و یک طراحی بدنه کارآمد و پیشرو در کلاس بازتعریف میکند.»
به گفته Austal، این طراحی دارای یک سیستم محرکه سیکل ترکیبی منحصر به فرد و بسیار کارآمد است که شامل توربین های گازی و بخار است که برای اولین بار برای یک کشتی پرسرعت است. توربینهای گازی در پیشرانه Horizon X استفاده میشوند و به گونهای طراحی شدهاند که از چندین نوع سوخت جایگزین، بدون فسیل، نیرو میگیرند. این یک کشتی چند سوختی خواهد بود و طراحی آن برای تبدیل به هیدروژن در زمانی که تولید هیدروژن به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت آماده شده است.
این شرکت ها تاکید کردند که قابلیت های چند سوختی کشتی را به بهترین شکل آماده می کند در حالی که هنوز ابهامات زیادی در مورد اینکه کدام سوخت جایگزین برای بخش دریایی در دسترس خواهد بود وجود دارد. برای به حداقل رساندن نیازهای انرژی و دستیابی به راندمان بالا، شرکتها تاکید میکنند که کارهای زیادی برای توسعه بدنههای کارآمد انرژی، به حداقل رساندن وزن، بهینهسازی مصرف انرژی در کشتی، و سادهسازی عملیات و جریان در سراسر کشتی انجام شده است.
هاکان یوهانسون، مدیرعامل شرکت گوتلند، گفت: "کشتیرانی باید تغییر کند، و کاهش ردپای آب و هوایی سفر و حمل و نقل از نظر ما برای توسعه و جذابیت جزیره اهمیت زیادی دارد."
این کشتی برای حمل 1500 مسافر و 400 خودروی سواری با سرعت 29 گره دریایی طراحی شده است. این می تواند گذرگاه بین سرزمین اصلی سوئد و گوتلند را در کمتر از سه ساعت انجام دهد. برنامهها پیشبینی میکنند که در فصل اوج سفر تابستانی و همچنین در بهار و پاییز فعال شود.
Austal قرارداد ساخت و ساز را بین 265 تا 275 میلیون دلار استرالیا (168 تا 175 میلیون دلار آمریکا) ارزیابی می کند. این کشتی در کارخانه کشتی سازی اوستال فیلیپین ساخته خواهد شد و کار در سال 2026 آغاز خواهد شد. بدنه از آلومینیوم ساخته خواهد شد و در صورت امکان برای ساخت، آلومینیوم سبز انتخاب خواهد شد، به این معنی که تقریبا 60 درصد از کل آلومینیوم موجود در کشتی با انرژی های تجدیدپذیر ساخته می شود.
پس از تحویل در اواسط سال 2028، کشتی به سمت Gotland حرکت خواهد کرد. این شرکت میگوید زمان دقیق آغاز به کار آن هنوز مشخص نشده است، اما تا بهار 2029 در مسیر قرار خواهد گرفت.