بلوغ دیجیتال چه پیش نیازهایی دارد؟

تغییر مسیر اقتصاد با تحول دیجیتال

همزمان با گسترش و نفوذ قابل توجه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در بین مردم، رفتار و نیاز مصرف‌کنندگان تغییر کرد و میزان و شکل تقاضا برای خدمات دیجیتال افزایش یافت.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تغییر مسیر اقتصاد با تحول دیجیتال

به گزارش پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر، اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که سبک دیجیتال بر دیگر سبک‌ها غالب است و کسب و کارها و انجام امورات بسیاری دیجیتالیزه شده است. دنیای در حال حاضر به سرعت در حال حرکت پرشتاب به سمت دیجیتال شدن است و ظهور واژه‌هایی همچون استارتاپ و هوش مصنوعی نشان از اهمیت این موضوع در زندگی جوامع بشری دارد.

بنابراین، در هر اقتصاد و سازمانی لازم و واجب است که مسیر تحول دیجیتال هموار شود و همگام با تحولات جهانی، در این مسیر قدم برداشت تا از تکنولوژی روز دنیا عقب نماند. در طی روند تحول دیجیتال کیفیت محصولات و خدمات قابل ارائه از سوی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارها بهبود می‌یابد و بدین شکل علاوه بر کمیت، کیفیت نیز در تحول دیجیتال مورد توجه قرار می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری در موضوع تحول دیجیتال صرفا یک هزینه کرد ساده نیست و در واقع اجرای طرحی نوآورانه، مهم و تأثیرگذار است که اجرای صحیح آن می‌تواند تغییرات شگرف در فضای کسب و کار ایجاد کند؛ البته که مسیر تحول دیجیتال برای هر بنگاه اقتصادی متفاوت است.

تحول دیجیتال از زمان آغاز خود در نیمه قرن بیستم تا به امروز جلوه‌ها و اهداف مختلفی داشته و این پدیده، مسیرهای جدیدی را دنبال می‌کند که هر یک می‌توانند تغییرات بزرگی در دنیای کسب‌وکار ایجاد کنند.

یکی از حوزه‌هایی که به شدت با فرایند دیجیتال وابسته است و اهمیت فراوانی در کسب و کار آن دارد، اپراتورهای ارتباطی است که منتاسب با تغییرات بازار و نیازهای فراوان و به روز شده متقاضیان، به سمت تحول دیجیتال حرکت می‌کنند.

در زمانی نه چندان دور، اپراتورها صرفا ارائه دهنده خدمات ارتباطی صوتی و پیامکی بودند اما؛ سرعت تغییر در خدمات آن‌ها به دلیل سرعت بالای پیشرفت فناوری بسیار زیاد است و اکنون به دنیای دیجیتال وارد شده‌اند و خدمات بسیار گوناگونی در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کنند.

تغییرات عمده در رفتار مصرف‌کنندگان، نیاز به نوآوری، رقابت با ارائه‌دهندگان خدمات OTT و دیگر عوامل اقتصادی و اجتماعی از دیگر دلایلی است که سبب شده تا اپراتورهای تلفن همراه در کشور از جمله همراه اول در این مسیر گام بردارند و نحوه خدمات‌دهی خود را دیجیتالیزه و به‌روز کنند.

نیاز به نوآوری و دیجیتالی‌سازی

در دنیایی که رقابت سنگینی برای حفظ کسب و کار و رشد درآمدزایی شکل گرفته، اپراتورها چاره‌ای جز نوآوری و دیجیتالی‌سازی خدمات نیافتند و به همین منظور، همراه اول مدل «بلوغ دیجیتال» را به اجرا درآورد تا فرآیندها و خدمات خود را به‌روز کند و نیاز مخاطبین خود را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد.

تغییر در الگوی زندگی و رفتاری مصرف‌کنندگان

همزمان با گسترش و نفوذ قابل توجه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در زندگی عموم مردم، رفتار و خواسته‌ها و نیاز مصرف‌کنندگان نیز تغییر کرد و میزان و شکل تقاضا برای خدمات دیجیتال افزایش یافته است. این تغییر رفتار، اپراتورها را به سمت ارائه سرویس‌های دیجیتال سوق داد.

کاهش درآمدهای سنتی با ظهور شبکه‌های اجتماعی

ظهور خدمات OTT مانند پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های ویدیویی مبتنی بر اینترنت انقلابی در عرصه ارتباطات ایجاد کرد و اپراتورها برای جذب هر چه بیشتر ترافیک سنگینی که در این بستر شکل گرفته بود، وارد رقابت سنگینی شدند؛ چرا که پیام‌رسان‌های مجازی باعث کاهش درآمد اپراتورها از محل خدمات سنتی همچون پیامک و مکالمات صوتی شد و برای جبران این کاستی، نیاز دارند که تحول دیجیتال را در خدمات خود پیاده‌سازی کنند.

افزایش انتظارات کاربران

امروزه به واسطه گسترش فضای مجازی و نفوذ بالای خدمات دیجیتال در زندگی مردم، انتظارات کاربران از اپراتورها در ارائه خدمات بسیار بالا رفته و اپراتوری که نتواند خدمات پایدار و گسترده‌ای عرضه کند، به سرعت جای خود را به رقبا می‌دهد. در نتیجه، این انتظارات، اپراتورها را به بهبود کیفیت خدمات و ارائه سرویس‌های نوآورانه ترغیب کرده است.

تنوع بخشیدن به جریان‌های درآمدی

با کم‌رنگ شدن فضای سنتی در بین کاربران، اپراتورها به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای سنتی، تنوع بخشی به جریان‌های درآمدی خود را در دستور کار قرار دادند و بازی را اپراتوری برنده می‌شود که بتواند خدماتی متنوع و سریع در اختیار کاربران قرار دهد.

سیاست‌گذاری همسو با تحول دیجیتال

یکی از استراتژی‌های کلان کشور در جهت افزایش رفاه اجتماعی و بهبود فضای کسب و کار، تحول دیجیتال و رشد اقتصاد دانش‌بنیان است و اپراتورهای ارتباطی همسو شدن با سیاست‌های دولت در راستای توسعه خدمات دیجیتال سیاست‌گذاری و فعالیت می‌کنند. البته در این مسیر از نقش حمایتی دولت نباید غافل شد و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد بسترهای قانونی برای کسب‌وکارهای دیجیتال می‌تواند نقش بسزایی در تحول دیجیتال ایفا کند.

در نهایت، مجموع عوامل گفته شده سبب گردید تا اپراتورها در حوزه‌هایی مانند 5G، اینترنت اشیا، خدمات ابری، محتوای دیجیتال و هوش مصنوعی سرمایه‌‌گذاری کنند و اکوسیستم دیجیتال کشور را تقویت کنند. در این مسیر، بزرگترین و اولین اپراتور تلفن همراه کشور پیش قدم بوده و آغازگر تحولی بزرگ در در ارائه خدمات دیجیتال در کشور بوده است. همراه اول که به تازگی هویت بصری خود را تغییر داده، نشان داد که عزم جدی در تحول بنیادین و حرکت به سوی دنیای دیجیتال دارد و تغییرات اساسی را از فرایندهای ابتدایی شروع کرده است.

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما