دشواری جذب سرمایه در صنعت مخابرات با سیاست‌های دستوری

غروب اپراتورهای تلفن همراه در اقتصاد بسته دولتی

یکی از صنایعی که همچون صنعت خودروسازی گرفتار باتلاق قیمت گذاری دستوری شده اما؛ به مانند دیگر صنایع به چشم نمی‌آید، صنعت ارتباطات و مخابرات است که سال به سال از حاشیه سود آن کاسته می‌شود و جذب سرمایه برای آن به دشواری افتاده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر غروب اپراتورهای تلفن همراه در اقتصاد بسته دولتی

به گزارش پایگاه تخصصی و تحلیلی سرمایه نگر، یکی از بازارها و صنایعی که برخلاف اصول اقتصادی، دولت حضور قابل توجهی در آن دارد و همانند صنایع دیگر همچون خودروسازی با سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری دولتی دست و پنجه نرم می‌کند، صنعت ارتباطات و مخابرات است.

بر همگان واضح و مبرهن است که حضور پرقدرت و شدید دولت در هر بازار و صنعتی، آن را به باتلاقی تبدیل می‌کند که بنگاه‌های اقتصادی هر چه دست و پا می‌زنند در انبوهی از سیاست‌های دست و پا گیر فرو می‌روند.

حال لازم است به تعاریف ابتدایی از اقتصاد برگردیم و نیم نگاهی به وضعیت بازاری که برای اپراتورهای تلفن همراه ایجاد شده، بیندازیم.

اقتصاد بازار یک نظام اقتصادی است که در آن تولید و توزیع کالاها و خدمات با سازوکار بازارهای آزاد و توسط نظام قیمت آزاد انجام می‌گیرد. ویژگی اصلی این نظام اقتصادی آن است که تصمیمات به صورت اولیه از طریق بازار انجام می‌شود و دولت نقش کمتری در آن دارد و در واقع، این نظام در مقابل اقتصاد دستوری قرار می‌گیرد که در آن تصمیمات توسط دولت ساخته می‌شود که کنترل عوامل تولید را بر عهده دارد.

کشور اکنون در وضعیتی قرار دارد که نیاز مبرم به رشد و توسعه احساس می‌شود و یکی از مهم‌ترین نظام‌های اقتصادی که برای رشد و توسعه اهمیت فراوانی دارد، اقتصاد بازار است. در این نظام، رقابت و تعامل بازیگران بازار تعیین‌کننده‌ فعالیت‌های اقتصادی است و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس نیازها و تقاضاهای بازار انجام می‌شود؛ در حالی که بازاری که برای شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای کشور ترسیم شده، بازاری مبتنی بر تصمیم‌سازی دولتی است.

در اقتصاد بازار، افراد و شرکت‌ها از آزادی بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند به تصمیم‌گیری در مورد تولید، قیمت‌گذاری و بازاریابی محصولات خود بپردازند اما؛ اپراتورهای تلفن همراه نه تنها اختیاری در تعیین قیمت ندارند بلکه سال‌های مدیدی است که نرخ برخی محصولات آن‌ها در اقتصاد تورمی، بدون تغییر باقی مانده است.

در اقتصاد بازار دولت نقش کمتری ایفا می‌کند و وظیفه نظارتی و تنظیمی‌را برای خود تعریف کرده است. از این‌رو، این اقتصاد به عنوان یک نظام اقتصادی دینامیک و پویا، به توسعه و رشد اقتصادی کشورها کمک بسیار زیادی می‌کند. اقتصادهای بازار به کسب‌وکارها امکان می‌دهند تا به نوآوری و بهبود محصولات و خدمات خود بپردازند تا در بازار رقابت بیشتری داشته باشند. به این ترتیب، اقتصاد بازار به نوآوری تشویق می‌کند و به توسعه اقتصاد کمک می‌کند.

بنابراین، برای این که رشد و پویایی در صنعت ارتباطات و مخابرات شکل بگیرد و این صنعت بتواند همگام با فناوری روز دنیا به مشتریان خود خدمات ارائه کند، باید به سمت اقتصاد آزاد حرکت کرد تا رقابت به معنای واقعی بین شرکت‌های فعال در این حوزه شکل بگیرد و در نهایت، این رقابت به سود و نفع همگانی منتج شود.

رقابت از واژگان علم اقتصاد است که بین فروشندگان در تلاش برای دستیابی به اهدافی چون سود فزاینده، سهم بازار و حجم فروش از طریق تغییر دادن عناصر ترکیب بازاریابی همچون نرخ و تنوع محصولات انجام می‌گیرد.

رقابت در عرصه فعالیت‌های اقتصادی یکی از عوامل مهم و تعیین‌کننده در سرنوشت سازمان‌ها و مؤسسات تجاری است.‌هایک بر این باور است که رقابت همانند آزمایش در علوم، پیش از هر چیز، یک روش اکتشاف است. رقابت، بهتر از هر روش شناخته‌ شده‌ دیگری، سبب استفاده‌ بهینه از منابع و بالا بردن شناخت، ‌اطلاعات و توانایی‌های افراد می‌شود.

رقابت جنبه‌های مثبت بسیاری دارد همچون:

۱. افزایش میزان عرضه کالاها: در جهت کسب سود بیشتر، هریک از رقبا سعی می‌کند بیش از دیگری کالای مورد نیاز مردم را عرضه کند؛ در نتیجه، عرضه کل افزایش می‌یابد و میزان دسترسی به خدمات بیشتر می‌شود.

۲. کاهش سطح عمومی‌قیمت‌ها: مطابق با قوانین و اصول اقتصادی، افزایش عرضه موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود. به‌علاوه، هر یک از رقیبان برای جلب مشتری بیشتر تلاش می‌کند کالای خود را با قیمتی ارزان‌تر از دیگری عرضه کند.

۳. بهتر شدن کیفیت ارائه خدمات: هر تولیدکننده‌ در صدد جلب رضایت مشتری و افزایش سهم خود از بازار است و در این راستا، نیاز دارد که کیفیت کالا و خدمات خود را بالا ببرد.

۴. افزایش نوآوری در ارائه خدمات: هر بنگاه اقتصادی برای سبقت از دیگر شرکت‌ها و افزایش کیفیت و کاهش هزینه، بخشی از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کند و در نتیجه آن، نوآوری و ابتکارات در کسب و کارها بیشتر می‌شود.

بنابراین، با توجه به تمام مواردی که پیش‌تر گفته شد، لازمه رشد و توسعه صنعت ارتباطات و مخابرات کشور این است که دولت در بازار کمتر دستکاری کند و اجازه دهد بازار آزاد شکل بگیرد که سود آن به جیب هم تولیدکننده و هم مصرف کننده می‌رود و در این میان، دولت نیز با رشد درآمد شرکت‌ها و افزایش استفاده از خدمات اپراتورها توسط مشترکین، به درآمد مالیاتی بیشتری دست می‌یاید.

یکی از مهمترین عوامل آسیب رسان، قیمت‌گذاری دستوری است که در سال‌های اخیر با سرکوب قیمتی بسته‌های مکالمه و اینترنت اپراتورهای ثابت و سیار تداوم یافت. هر چند این موضوع طی این سال‌ها موجب شده تا مردم برای دسترسی به اینترنت هزینه ثابت پرداخت کنند اما؛ اپراتورها در چنین شرایطی از عهده مخارج سرمایه‌گذاری‌های خود جهت بهبود زیر ساخت‌ها بر نمی‌آیند و در نتیجه، به تدریج کیفیت ارائه خدمات، کیفیت نگهداشت زیر ساخت کاهش می‌یابد و نارضایتی مردم از خدمات دریافتی را به دنبال دارد.

بحث افزایش قیمت خدمات اینترنت اپراتورهای تلفن همراه موضوع جدیدی نیست و سال‌های مدیدی است که توسط اپراتورها جهت احقاق حق سهامداران خود پیگیری می‌شود. دولت‌ها با قیمت‌گذاری دستوری سعی در کنترل هزینه‌ها به نفع کاربران دارند و از طرفی دیگر، کاهش محسوس شاخص میانگین درآمد بر حسب مشترک در اپراتورهای ارتباطی آسیب زننده تلقی می‌شود.

در شرایطی که کشور با تورم افسار گسیخته مواوجه است و نوسانات ارزی بسیار شدید است، بحث توسعه و رشد در اقتصاد دستوری محلی از اعراب ندارد و نمی‌توان در چنین فضایی از اپراتورها انتظار داشت تا همگام با فناوری روز دنیا خدمات به مشترکین ارائه کنند.

ضرورت افزایش سرانه هزینه‌های سرمایهای بخش مخابرات چنین القا می‌کند که با افزایش منطقی قیمت اینترنت، می‌توان به تشویق و تحقق سرمایه‌گذاری اپراتورها در حوزه زیر ساخت و نجات آن‌ها از وضعیت فعلی امیدوار بود. با رقابتی شدن فضای کسب و کار بین اپراتورها، خدمات بهتر و بیشتری ارائه خواهد شد و مزایای ویژه‌ای هم برای اقتصاد کشور و هم برای تولیدکننده و مصرف‌کننده دارد.

در نهایت باید مجددا تاکید کرد که رفتار حاکمیت و عدم دخالت مستقیم در کارها و فرایندهای نظام بازار، در سطوح بالایی می‌تواند به شکوفایی برندهای بزرگ و اقدامات خلاقانه و سرمایه گذاری‌های هوشمندانه هلدینگ‌های عظیم ارتباطی نظیر همراه اول کمک کند و به دنبال آن، اثرات دیگر آن نمایان می‌شود و منفعت آن نه تنها برای اپراتورها بلکه برای تمام جامعه نمود پیدا خواهد کرد و حتی دولت نیز در چنین شرایطی منتفع می‌شود.

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما