صمدجاوید ابعاد جدیدی از کتاب شاعر مردم نوشته مهدی بیرانوند روشن کرد

گزیده شعر و زندگی سیاوش کسرایی تحت عنوان " شاعر مردم " به قلم و روایت مهدی بیرانوند " روژمان " از انتشارات پارس تاک که به تازگی رونمایی و منتشر شده است نظر تعدادی از منتقدین و اهالی کتاب و کتابخوانی را در حوزه تاریخ ادبیات معاصر ایرانی بخود جلب کرده است‌. صمد جاوید دبیر بازنشسته ادبیات و دستور زبان فارسی سال های نه چندان دور استان سیستان بلوچستان نیز یکی از بررسی کنندگان و معرفان این کتاب یعنی " شاعر مردم " است که به تازگی یاداشتی بر این کتاب نوشته است. این یاداشت شاید ابعاد بیشتری از این اثر برای مخاطبان و دوستدارن ادبیات ایرانی روشن نماید.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر صمدجاوید ابعاد جدیدی از کتاب شاعر مردم  نوشته مهدی بیرانوند روشن کرد

به گزارش گروه فرهنگ، هنر و رسانه پایگاه خبری گفتمان فارس، صمد جاوید - شاعر مردم، نام کتابی است که به تازگی با حضور یکی از نام آوران دنیای فرهنگی و ادبیات ایرانی یعنی " استاد میرجلال‌الدین کزّازی " رونمایی شده است‌.

این کتاب به قلم روزنامه‌نگار و شاعر جوان ایرانی یعنی دکتر مهدی بیرانوند با نام هنری " روژمان " به همت انتشارات پارس تاک به رشته نگارش درآمده است. آنچه که این کتاب را برای من شاید خاص تر برای مطالعه کرد عنوان این اثر بود یعنی شاعر مردم. خب از آنجا که تاریخ ادبیات ایران از دیر باز تا دهه ۷۰ خورشیدی شاعران و نویسندگان مبارز و مردمی بسیاری را به خود دیده استفاده از این عنوان تنها برای یک شاعر از میان آنها یعنی " سیاوش کسرایی " قدری برایم جالب و عجیب بود همین مسئله دلیلی شد که کتاب را تهیه و مطالعه نمایم. مقدمه این کتاب شاید بهترین معرفی و دلیل برای انتخاب عنوان " شاعر مردم " باشد.

بیرانوند نویسنده این اثر مقدمه را کوتاه، مختصر اما تصویرگر و روان به رشته نگارش درآورده است طوری که شاید هر قشری می تواند با اثر ارتباط گرفته و مقصود و هدف خلق این اثر را درک نموده و بهتر با عنوان کتاب ارتباط بگیرد. ما در مقدمه این کتاب می خوانیم:

شعر می تواند گاهی گلوله ای باشد آن هم از خشاب فکری یک شاعر. شاعری که نام از بزرگان تاریخ ایران دارد و پیکار در برابر بی عدالتی را همیشه سرلوحه کار خود قرار داده بود. شاگرد نیما یوشیج پدر شعر «نو» بود. متعهد به حق طلبی و کوشا در راه سرودن. این چهره «سیاوش کسرایی» شاعر مبارز ایرانی است. شاعری که حماسه را به رنگ و بوی مشروطه به شعر نیمایی افزود و رنگ مبارزه را بر قامت کلماتش پاشید. سیاوش کسرایی را ازجمله شاعرانی می دانند که از تبار شعر نو حماسی- غنایی دوره مشروطه برآمده اند و این نوع شعر را گسترده تر

کرده اند. شعر نو حماسی در مقابله با شعر نو تغزلی فردگرایانه پدید آمد تا «به مثابه سلاحی در برابر نظام های سلطه گر» عمل کند. در این نمونه از اشعار «ادبیات به یک ایدئولوژی آلترناتیوگونه تمام عیار تبدیل میشود و خود تخیل به یک نیروی سیاسی مبدل می گردد.» گویی وظیفه ادبیات از نظر شاعری همچون کسرایی دگرگونی اجتماعی زیر سایه نیروهای سیاسی بود که در هنر تجسم پیدا کرده بود.

میبینم که مقدمه چون یک تک چراغ راه را برای مطالعه و مخاطب این کتاب روشن می کند. مقدمه نویسی در هر اثری شاید یکی از مهم ترین ارکان شکل گیری یک کتاب یا مقاله یا پژوهش باشد چرا که نویسنده باید یک نمای کلی و هدف روشن را برای مخاطب خود تهیه نماید، که این امر در نسل امروز ادبیات و پژوهش ایران قدری عقیم مانده است. میبینم که در بسیاری از آثار پژوهشی و ادبی نسل جدید با مقدمه های بلند حوصله سر بر و گُنگ مواجه می شویم طوری که آن اثر فقط مختص اهالی دانشگاهی و علمی می شود. درحالی که زمانی یک اثر ادبی یا پژوهشی خلق می شود باید خالق آن اثر بداند این نوشته و کلمات ها برای تمامی اقشار یک جامعه است نه فقط یک قشر خاص.

پس از مقدمه مخاطب همانند یک بازی پازل پشت هم به ترتیب و شمرده به مسئله معرفی اشعار " سیاوش کسرایی " می رسد شعر به شعر همراه با معرفی و سبک شاعر. در بخش [ اشعار ] می خوانیم:

شعار سیاوش کسرایی با رنگ و بوی مبارزه و درآمیخته با حماسه و تاریخ ایران است. شعری که هم روای تاریخ است و هم عشق به ملت دارد. نخستین جرقه های تفکر و جهانِ شعری سیاوش کسرایی که به سرودن اشعار آرمان گرایانه و شوریده وار ختم شد، با گرایش به حزب توده و رئالیسم سوسیالیستی مسلط در ادبیات آن دوره مرتبط است.

این روحیه بیش از همه خود را در شعر معروف کسرایی «آرش کمانگیر» در سال ۱۳۳۸ بروز داد و بعد، در شعر دیگرانی همچون گلسرخی و کوش آبادی و خویی و مشفقی و سعید سلطانپور به اوج رسید و تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در فضای پرالتهاب ادبیات ایران دوام آورد. از این حیث، نمی توان نقش حزب توده را در اشاعه این نوع از شعر و برآمدن چنین شاعرانی ندید گرفت. «حزب توده در سال ۱۳۳۰ در حوزه شعر و داستان، با چاپ نشریه کبوتر صلح در برانگیختن اندیشه های رئالیسم سوسیالیستی نقش بلامنازعی داشت.

اشعاری که در نشریه کبوتر صلح به چاپ می رسید و شعرهایی که به موازات آن از فقدان نگاه و میدان دید تازه نیمایی رنج میبردند. این نمونه اشعار که شاهرودی، رحمانی، زهری ، سیاوش کسرایی (کولی)، ابتهاج و شاملو پیشگامان آن بودند به تدریج از سمبولیسم اجتماعی که نیما واضع آن بود فاصله گرفت و با شعرهای اجتماعی سطحی و تهی از ابهام و تند و پیش پاافتاده سیاسی همپوش و همراه شد.» برخی منتقدانِ شعر بر این باورند که نزدیکی کسرایی و همفکرانش به حزب توده و سیاست سوسیالیستی مسلط دوران، برخی از شعرهای اینان را از شُعار و سطحی نگری آکنده و موجب دور شدن از شعر نیمایی شده است. با این حال، شعر کسرایی را با تمامِ افت وخیزهایش نمی توان جدا از تمایلش به حزب توده و تفکرات این حزب درک کرد...

خب همانطور که در بخش شروع [ اشعار ] خواندیم میبینم که نویسنده این کتاب باری دیگر از ابتدای بخش برای مخاطب یک روشنگری و شفافیت برای مخاطب بوجود آورده است همین مسئله باعث می‌شود که خواننده این اثر بهتر و بیشتر با اشعار " سیاوش کسرایی " ارتباط برقرار کند‌.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به شعر ( موج ) سیاوش کسرایی

شناور سوی ساحل های ناپیدا

دو موج رهگذر بودیم

دو موج همسفر بودیم

گریز ما

نیاز ما

نشیب ما

فراز ما

شتاب شاد ما با هم

تلاش پک ما توام

چه جنبش ها که ما را بود روی پرده دریا

شبی در گردبادی تند روی قله خیزاب

رها شد او ز آغوشم

جدا ماندم ز دامانش

گسست و ریخت مروارید بی پیوند مان بر آب

از آن پس در پی همزاد ناپیدا

بر این دریای بی خورشید

که روزی شب چراغش بود و می تابید

به هر ره می دوم نالان به هر سو می دوم تنها...

و همچین به شعر " شهادت شمع "

قطره قطره

مردن

و شب جمع را به سحر آوردن

روشنانه زیستن

خاموشانه مردن

مردن با لبخند

و پایان بخشیدن

به دود تردیدی تاریخی

بودن یا نبودن ...

پس از بخش اشعار سیاوش کسرایی برای من بعنوان یک مخاطب شاید آخرین فصل این کتاب از هر مطلب دیگر این اثر گیرا تر بود چرا که در پایان بندی عالی ظاهر شده و یک نتیجه گیری و معرفی شخصیتی هنری اجتماعی با طعم مردمی بودن از سیاوش کسرایی به مخاطب ارائه داده است در این بخش که تحت عنوان " قلم خلق " می باشد می خوانیم:

شعر، تعهد هنری، صدای مردم و این تعهد شاید کلید واژه هایی از زندگی هنری و اجتماعی سیاوش کسرایی باشد. شاعری که باید قلم خلق بِنامیم. چرا که هیچ گاه به حوادث جامعه دوران خود و خاستگاه مردم بی توجهی نکرد و همیشه قلم بنام آنان به دست گرفت. مسئله ای که در دیگر برهه های زمانی از سوی برخی هنرمندان رویت نشده و نمی شود و تجمل گرایی در لفافه مال اندوزی با طعم شهرت کاذب جای آن را گرفته است. سیاوش بودن در دوران خفقان سیاسی ایران طی سه دهه [ ۳۰ ، ۴۰ ، ۵۰ ] کار آسانی نبود چرا که باید دائم در تکاپو همراه با استرس روزانه و خطر دائمی زندانی شدن یا مرگ را درآغوش بکشی تا بتوانی صدای مردم باشی آن هم در قامت کلمات و واژه ها که در آن دوران دور از

تکنولوژی «فضای مجازی» دست به دست و دهان به دهان به گوش مأمورین امنیتی می رسید و جان هنرمند را به خطر می انداخت. اما مهم، رسالت واقعی هنر و تعهد به کلام است. تعهدی که میان هنرمند واقعی و خلق تبدیل به پُلی شده که ارزشش در دل تاریخ جاوید شده است.

این سطر ها فقط بخشی از فصل پایانی کتاب شاعر مردم می باشد اما با همین سطر های ابتدایی می‌فهمیم که نویسنده این اثر با هوش بالا و نگاهی ریزبینانه هم به ادبیات هم به اجتماع و هم به سیاست با تلفیقی از زندگی و خط فکری سیاوش کسرایی یک پایان بندی کامل برای مخاطب از هر طبقه ی اجتماعی ایران به رشته نگارش درآورده است، که این امر نیز یکی دیگر از دلایل جذب من به این اثر بعنوان یک شهروند ایرانی که سال‌ها ادبیات و زبان ادبیات فارسی را به فرزندان سرزمینم درس داده شد. اما انتقادی که به این اثر داشته و دارم این است که نویسنده این کتاب می توانست بحث زندگی غیرسیاسی سیاوش کسرایی را کامل و وسیع تر پوشش دهد و از عواطف، خصوصیات و روابط وی نیز برای مخاطب بنویسد و در بخش آلبوم تصاویر عکس های بیشتری را به معرض نمایش بگذارد.

در پایان باید بگویم که کتاب شاعر مردم " پل ارتباطی میان نسل جدید با ادبیات خاص و مبارز از دهه چهل و پنجاه ایران و است.

صمدجاوید

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما